KLM heeft een principe-akkoord bereikt over een nieuwe CAO voor haar piloten. Dat laten de maatschappij en pilotenbond VNV weten. De piloten krijgen drie jaar lang geen salarisverhoging, leveren een vier procent hogere productiviteit en krijgen toegang tot aandelen in maatschappij en de pensioenleeftijd wordt verhoogd van 56 naar 58 jaar.

Ook leveren de piloten een eenmalige pensioenbijdrage van 200 miljoen euro. De VNV spreekt in een reactie aan Luchtvaartnieuws.nl van een ‘inleverakkoord’.

KLM praat sinds eind vorig jaar met de pilotenbond over nieuwe arbeidsvoorwaarden. De zustermaatschappij van Air France wil dat de vliegers een bijdrage leveren aan de noodzakelijke kostenbesparingen bij het bedrijf in het kader van het Perform 2020-besparingsprogramma. KLM meldde vorige week nog dat het aantal vluchten in de winterdienstregeling wordt verminderd, mede omdat er nog geen cao-akkoord met de piloten was.

De piloten zien in dat er iets moet gebeuren om KLM weer op de rails te krijgen. Met deze ‘inlever-cao’ realiseert de VNV voor KLM een structurele jaarlijkse besparing van meer dan honderd miljoen euro, meldt vice-voorzitter Arthur van den Hudding van de VNV in een reactie aan Luchtvaartnieuws. “Het akkoord is een strategische keuze, waarbij we niet over een nacht ijs zijn gegaan.” De beoogde besparingen moeten KLM in staat stellen beter te concurreren met maatschappijen uit onder meer de Golfregio.

Aandelen Air France-KLM

Het principe-akkoord voorziet ook in een actieve participatie van de vliegers in het bedrijf. Van den Hudding: “Vliegers worden door middel van aandelen in Air France-KLM deels eigenaar van het bedrijf. Ook krijgen we een positie in de Raad van Commissarissen (RvC) in Parijs. Op die manier kunnen wij als piloten direct invloed uitoefenen. Onze collega’s bij Air France beschikken overigens al over een zetel in de RvC.”

Het principe van winstdeling voor piloten wordt met succes toegepast bij maatschappijen in de Verenigde Staten. Vliegers krijgen aandelen in de onderneming en profiteren mee wanneer de maatschappij winst maakt.

'Inleveren doet pijn'

Volgens Van den Hudding moeten vliegers over de gehele breedte binnen KLM inleveren, dus zowel de piloten van KLC, de Europa-vloot en ICA. Dat is onder meer te merken aan de Werk- en Rusttijdenregeling (WRR). "Zo gaan op drie van de acht meest verre bestemmingen in het netwerk voortaan nog maar drie in plaats van vier vliegers mee", noemt Van den Hudding als voorbeeld. In het akkoord is ook vastgelegd dat vliegers zowel op de Boeing 777 als de nieuwe 787 gaan vliegen.

De eerste reactie van de VNV-leden op het principe-akkoord was volgens de VNV-bestuurder positief, "ook al doet inleveren pijn". De ledenraad moet nu nog haar oordeel geven over het akkoord. Van den Hudding verwacht dat dit op zijn vroegst eind augustus zal gebeuren.

KLM heeft in totaal 2.800 vliegers in dienst. Eerder bereikte KLM al principe-akkoorden over nieuwe CAO's voor het grond- en cabinepersoneel. Nu er een akkoord is met de VNV treden die in werking.

Lees meer nieuws over de luchtvaartsector op Luchtvaartnieuws.nl.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl